A téli hideg, a korai sötétedés, a gyakori csapadék fokozott igénybevételnek teszi ki az autók akkumulátorát. Ilyenkor több fogyasztót használunk, lámpákat, ablaktörlőket, a fűtőmotort, az ülésfűtést. Ugyanakkor a városi forgalomban sok az alapjárati üzem, amikor a generátor által termelt áram
nem feltétlenül fedezi a fogyasztók igényeit, tehát az akku tartalékaiból merítenek az elektromos berendezések.
Sőt, még hosszas országúti autózás után is előfordulhat, hogy télen az akku töltöttsége tartósan részleges, ez pedig nem tesz jót az élettartamának.
Így mindenképp hosszabbítjuk az akku életét azzal, ha feltöltjük. A motortérben persze ne csak az akkura figyeljünk. A gyakori hidegüzem miatt jobban fogyhat a kenőolaj, illetve üzemanyag juthat be a hideg hengerfalakba lecsapódva, ami hígítja az olajat. Az olajszintet ellenőrizve mindkettő kiderül: ha kevés az olaj, töltsük utána, ha sok, vagy benzinszagú cseréltessük le a felhígult olajat.
És ha már nyitva gépháztető, ellenőrizzük a folyadék szinteket – hűtővíz, fékolaj -, majd szükség szerint töltsük fel a tartályokat. De azt se felejtsük el, ha elmúlt a fagyveszély, nyári szélvédőmosóval töltsük fel az ablakmosótartályt, ez kevésbé agresszív anyag, ne terheljük feleslegesen a környezetet, a nyári elegy ezen kívül jobban is oldja a – bogármaszatokat –. Ellenőrizzük az ablaktörlők állapotát is. A télen az üveghez fagyó lapátgumiból, ha teljes kiolvadás előtt elemeljük az üvegtől, vagy használatba vesszük, kis darabkák szakadnak ki, ami miatt csíkokat húzhat, csúnyán töröl. A sérült részeket ne próbáljuk egyenesre vágni, itt csak az új gumiért segít. Ne feledkezzünk meg az üvegfelületek belső tisztításáról sem. A fűtéssel a koszt is intenzívebben gőzöljük fel a szélvédőre, aminek fátyolos felület az eredménye. Ez fénytöréseket okoz, ami esti vezetés közben, vagy szemből érkező nap -, vagy lámpafény esetén különösen zavaró.
Hatékony üvegtisztítót jó használni, ugyanis a zsíros, opálos koszolódás igen makacs, ha csak óvatosan takarítgatjuk, akkor csak még jobban szétkenjük.
A tél jellemzője az átlagosnál is rosszabb utak és a kátyúk kialakulása. A gyengébb látási viszonyok miatt ráadásul nehezebben nehezebb kikerülni őket.
A kátyúfogás megviseli a gumiabroncsokat, a keréktárcsákat, a futóművet. Ellenőriztessük a futómű állapotát, figyeljük meg, hogy félrehúzza az autó, ha igen állíttassuk be a futóművet. Ha ráz a kormány, a téli garnitúra leszerelésekor nézessük meg az abroncsok és a felni állapotát.
Gumiügyben jó előre is gondolkodni, az újra felrakott nyári köpenyeket kezeljük ápolószerrel, így a gumi felülete jobban bírja a napfényt, nem szárad ki és nem repedezik meg. A gumik mellett a külső műanyag alkatrészeket is felkészíthetjük a napfényre és az erős UV-sugárzásra.
Nem árt a tél múltával az autót egy alapos tisztításnak alávetni, ugyanis a téli útfelfagyás ellen leszórt só az útra felvert vízzel bejutott a karosszéria rejtett zugaiba is. Itt, hiába van azóta enyhébb idő, esőben újra nedvességet kapva ismét aktiválódik, és mint tudjuk, a vizes-sós oldat erősen korrodálódott társul. Emiatt nagyon alapos alvázmosást, kerékdob öblítést kell végrehajtani, nem sajnálva a vizet – ez esetben a környezetbarát száraz mosási technológia nem alkalmazható. Egyes gépi mosókban is lehet kérni alsó mosást, az is hatékony, mert még a futóelemek is rozsdásodásnak indulhatnak, ha marad a téli sólerakódásból.
A hűtőfolyadéknál érdemes ellenőrizni, hogy milyen típusú hűtővel ellátott autókba tölthető. Régebben egy színkód jelölte, tehát a piros (rózsaszín) színű folyadékot vehetek az alu-műanyag hűtőbe, a zöldet a klasszikus réz hűtőbe. Ma már lényegében minden új autó alu-műanyag hűtős, így a szín nem meghatározó. De biztos a flakon oldalán jelölt megfelelőség. Az ablaktörlő bizonyos típusainál elszíneződött felület (kör, vonal) mutatja a kopást.
A jel a gumi elöregedésével aktiválódik, még akkor is, ha a lapát nem húz csíkot.