Adatvédelmi tájékoztató: A felhasználói élmény fokozása és a személyre szabott legjobb ajánlatok érdekében, valamint kényelmi illetve statisztikai célból weboldalunk  cookikat (sütiket) tárol a készülékén és webszervereken. Ezen adatok tárolásának módját a “Beállítások” feliratra kattintva tudja módosítani. Abban az esetben, ha hozzájárul a sütik használatához, kattintson az OK gombra. Részletesebb információ az "Adatvédelmi szabályzat" menüpontban található.

Labdaszonda csere házilag

Labdaszonda csere házilag

Huzamos ideig hibajel a rendetlenkedő labdaszonda. Kiderült, túlhaladta a csereperiódusát, így megelőzhető lett volna a baj. Nem okozott üzemképtelenséget, de feltűnt az ingadozó teljesítményleadás, majd, hogy egyre gyakrabban kell tankolni. A szerelők nem találták a hibát, aztán végre megtört a jég, felvillant a „sárga motor” piktogram, rögtön bíztam benne, hogy az OBD II-es rendszer elkapta a bűnöst.

Minthogy a nyár közepén jártunk és egy ismerős műhely sem volt fogadóképes, így a házi hibaelhárítás mellett döntöttem, mert az autónak mennie kell. Elő a laptop, és az adatkábel: a hibakód megfejtése a labdaszondát hozta ki megoldásnak. A kettő közül a katalizátor előtti szabályzó szonda mondta be az unalmast, tehát az, amelynek a jelei alapján keveri a koktélt a motorvezérlő számítógép a hengerekbe. A labdaszonda szűk, de jól látható helyre beépített alkatrész. Bevallom, nem igazán bíztam benne, hogy ki tudom csavarni, korábbi labdaszonda cseréknél a szerelők megküzdöttek a begyógyult, összekorrodálódott alkatrész kiműtésével. És itt jó lett volna, ha van otthon labdaszonda ki csavarásra tervezett speciális feltűző, de nem volt.
Csak klasszikus kulcsok. Úgy néztem, ha kiemelem a légszűrőházat, akkor talán hozzáférek.

A munka megkezdése előtt két órával speciális fagyasztó csavarlazítóval befújtam. A lényege, hogy a fagyasz- tástól a fém alkatrészek hőtágulása (itt épp szűkülése) miatt megroppan a menet körüli rozsda gyűrű, így be tud szivárogni az aktív olaj. A munka kezdetével ismét kapott a hideg leheletű csavar lazítóból. A 22-es rövid villáskulcs éppen befért, de csak egy irányból. Elsőre meg se moccant, de aztán megindult. Kicsavartam a szondát, kifejtettem a kábelét, egy ronggyal bedugaszolom a helyét, majd nekiálltam alkatrészt keresni.
Keresés közben derült ki, hogy 240 ezer km a csereperiódus a szondának – csak ezt valahogy nem említi se a kocsi gépkönyve, se a megvásárolt neves angol javítási könyv, honnan tudhatná akkor a tulajdonos? Meglepetésemre azonnal elérhetően csak gyári alkatrész volt raktáron 100 ezer Ft körüli összegért. A Bosch szonda 40 ezer Ft-ért épp hiánycikként szerepelt, hosszú szállítási határidővel, minden forrásból a gyári is Bosch.

Végül egy barátom segített rajtam, aki rendszeresen rendel szerelőként közvetlenül Németországból gyári alkatrészeket, ő rendelte meg egy hét szállítási határidővel a szondát Bosch-áron. Kellemes meglepetésként a másnapi szállítmányban már ott is volt. A szonda csak a kábel hosszban különbözött az eredetitől, erre azonban a mellékelt kezelési utasítás is felhívta a figyelmet – így több típust lefed a gyártó. Beszereztem spéci pasztát is a szonda menetére, hogy később se  gyógyuljon be. Rögzítő műanyagokat is mellékelték, így kulturált lehet a szerelés, ez tetszett. Bement a szonda a helyére, a vezetéket a javallott módon megrövidítettük, majd az adott műanyag elemeket szépen felrögzítettük. Mindent elrendezve jöhetett az indítás, a motor szépen jár. Járattam, majd újra elővettem a laptopot és kiütöttem a hibakódot, hogy kiderüljön, befogadta az új szondát a motor. Szerencsére befogadta, és ki sem fúj a kipufogógáz. Így történt, hogy szerelő híján magam gyógyítottam meg a hűséges paripám.

 

Nézd meg akciós ajánlatainkat a   áruházunkban!