A biztonságos rögzítés a mindennapok számos különböző területén elengedhetetlen, amelynek a kulcsa a spanifer használata. Ez a rakományrögzítő heveder azonban önmagában még nem nyújt teljes biztonságot, ehhez ugyanis tisztában kell lenni ennek a kiegészítőnek a helyes használatával. Lássuk, mi mindent érdemes tudni ezzel kapcsolatban!
Mi is az a spanifer?
Egy rakományrögzítő heveder, amely tulajdonképpen egy többrétegű, műanyag szalagból készült eszköz, amely speciális kialakításának köszönhetően hatalmas terheket képes elbírni. Ez a leghatékonyabb módja a rakomány rögzítésének, bármilyen szállítóegységen, legyen az konténer, raklap, állvány, vasúti kocsi vagy éppen hajó. Vagyis legyen szó bármilyen típusú szállítmányozásról, ha az áru megfelelő rögzítésére is szükség van – legyen az akár több tonna súlyú – mindenképpen szükség van a ideális spanifer bevetésére.
Különböző anyagok, méretek és teherbírás
Anyaguk lehet poliészter, poliamid, és polipropilén. Ez pedig azért nagyon lényeges, mert mindegyik eltérő ellenálló képességgel rendelkezik a behatásokkal szemben, amivel jó tisztában lenni. A poliészterből készült hevederek jó ellenálló képességgel rendelkeznek egészen addig, míg nedvesség nem éri őket. Ilyen helyzetben jobb választás a polipropilén, amely ilyen helyzetben is helytáll és nem veszít a teljesítő képességéből.
A méreteket tekintve 25, 35, 50 és a 75 mm széles spaniferek léteznek, a teherbírásukat pedig a párhuzamos, fekete varrások száma jelzi. Három csík például három tonnát jelez és így tovább.
A működési elv
Bár a spanifereket több kivitelben gyártják, abban jellemzően egységesek, hogy tartalmaznak egy úgynevezett hosszú ágat, valamint egy rövid ágat is. Mind a két elem egy speciális, hegyes horgos kivitelű kapcsolóelemmel végződik, amelyek az alapjait képezik a megfelelő rögzítő fülekhez történő csatlakozásnak. A rövid ág tartalmazza a racsni automatát.
A spanifer alkalmazása
Először is el kell dönteni, hány spanifert használunk az adott rakomány rögzítéséhez, amely minden esetben egyedi, hiszen nagyban függ az áru típusától, tömegétől, méretétől, de még a rögzítési pontok teherbíró képességét is figyelembe kell venni ilyenkor. Lényeges továbbá, hogy a rakodás előtt ellenőrizni kell, hogy maga a jármű és a rakományrögzítő felszerelések is épek-e. Ha igen, indulhat a pakolás és a rögzítés. Amennyiben az úgynevezett súrlódásos módszert használjuk, amely által függőleges irányban lefelé egy erőt hozhatunk létre az létre a rakfelületen, de választhatjuk a közvetlen rögzítést is, amely az oldalirányú terheléstől függően megengedi a rakomány kismértékű elmozdulását. Bármelyikre is esik a választásod, nagyon lényeges, hogy a spanifereket semmihez ne csomózd vagy kösd össze szabványos összekötő elemek nélkül!
Lássuk a használat menetét! Először is a végelemeket egy alkalmas helyen a padlóvázhoz vagy az alvázon rögzítjük, majd a spanifer szabad végét átvezetjük a rögzítendő árun. Etz kövezően betolva az összecsukott feszítőszerkezet orsónyílásán kézzel áthúzzuk és a racsni húzogatása által megfeszítjük. Mikor elkészültünk a kart nyomjuk vissza alaphelyzetbe. Ha célt ért az áru, a hevedert mindenképpen el kell távolítani, amelyhez a rögzítőgépen található reteszt függetleníteni kell a kilincsműtől, így az szabadon letekerhető. Nagyon fontos, hogy nem csak a rögzítendő rakományban, de akár magában a szállítást végző járműben is kárt tudunk tenni, amennyiben nem a megfelelő alátámasztással rendelkező pontokon rögzítjük azt. Nem beszélve arról, hogy bizonyos szituációkban akár büntetést is vonhat maga után a nem megfelelő rögzítés, ha ellenőrzésre kerül a sor.
Vagyis akár több tonnányi áru biztonságos rögzítését teszi lehetővé a spanifer, amennyiben a megfelelő típust választjuk ki a széles választékból.