Akkumulátorok és töltők akkus gépekhez
Makita 4db BL1850B akku csomag LXT + DC18RD Dupla töltő MAKPAC kofferben
Makita 2db BL1850B akku csomag LXT + DC18RD Dupla töltő MAKPAC kofferben
Extol Tartalék Akku a 8891220 (és a 8891110, 8891112) Li-ion géphez, 3000mAh
Akkumulátorok akkus gépekhez
Az akkumulátor életútja
Mára már „fényüket vesztett az elektromos árammal működő gépek helyét a jóval korszerűbb akkumulátorral működő típusok bitorolják. Amely valljuk be, nem okoz nagy meglepetést, hisz az akkumulátorral működő gépek számos előnyös tulajdonsággal rendelkeznek, csak egyet kiemelve, jóval mobilisabbak, mint elektromos társaik.
Akkumulátorok nélkül ma már el sem tudnánk képzelni az életüket, hisz a barkácsgépeken kívül számos használati tárgyunk akkumulátorral működik. Nem is kell nagyon messzire nyúlnunk csupán a telefonunkig. Az akkuk számos formában és méretben vannak jelen mindennapjainkban.
Az időben picit visszamenve láthatjuk, hogy az akkumulátor technológia is szép életutat járt be. Így a gyártási technológiájukat illetően vannak a NiCd (nikkel-kadmium) NiMH (nikkel-metál-hidrid), zselés (más néven kötött elektrolitú savas), lition (lítium-ion), illetve lítium-polimer akkumulátorok.
- A nikkel –kadmium akkumulátor
A nikkel –kadmium akkuk használata ma már nem jellemző, főleg nem a korszerű gépek esetében, azonban még néhány helyen mindig használják pl. vészvilágításoknál, szerszámgépeknél, így érdemes ezeket az akkumulátorokat is, ugyan nem a legnagyobb mélységeiben, de picit megismerni, hisz ebből láthatjuk igazán hogy az akkumulátor technológia honnan indult és hová fejlődött.
A nikkel –kadmium akkumulátorok gyártásának kezdete a 60-as évekre vezethető vissza és innentől rohamosan nőttek eladási mutatóik. Abban az időben ugyanis igen korszerűnek számított a maga „kompakt, könnyű és olcsó” tulajdonságaival. Akkori vetélytársa csak a sav-ólom akkumulátor volt, de ez sem állja meg teljes mértékben a helyét, mer ennek a típusnak a használata inkább a nagyobb ipari gépeknél volt jellemző.
Értelemszerűen a szerszámipar sem maradhatott le, így ebben a szegmensben is hamar elterjedt a megbízható, olcsó és tartósan erős akku használata.
Viszont használatában akkor bizonyult strapabírónak, ha betartottak néhány szabályt. Az első ilyen volt a memóriaeffektus. Nos, ez az akku annyira „okos” volt, hogy megjegyezte az előző részleges töltések mértékét és később ezt vette 100%-nak, így erre oda kellett figyelni, persze egy töltés után ezt el is felejtett, de ez sok esetben, mikor éppen dolgoznánk egy 100%-osnak vélt akkumulátorral és csak 60%-os a töltöttsége, nem túl kellemes. Talán egyesek emlékeznek is az újonnan megvásárolt mobiltelefonra, ahol szigorúan a lelkünkre kötötték, hogy az első alkalommal teljesen fel kell tölteni a telefont, majd teljesen le is kell meríteni. Erre azért volt szükség, mert mert a gyártás után előtöltött cellák egyrészt különböző töltöttségi szinten vannak, másrészt a hosszú, mozdulatlan tárolás miatt kialakult elektrolit-eloszlási egyenetlenségek is eltűnnek.
További tudnivalók, melyek negatív irányba befolyásolhatják a nikkel –kadmium akkumulátor élettartamát, ha 40°C felett vagy 7°C fok alatt tároljuk. Az optimális tárolási hőmérséklete 15°C. A feltöltött állapotú, majd a tárolás során teljesen lemerült akkumulátor ideális töltési ideje 3-5 óra. Továbbá havonta egyszer mindenképp le kell teljesen meríteni, amíg a készülék magától le nem áll, így elkerülhető a kikristályosodás.
Levonható konzekvencia ezzel az akku típussal kapcsolatban, hogy az előnyös tuljadonságait adja az olcsósága és hogy sokszor feltölthető, a hátránya a memória effektus, a nehéz súly és ami mellett nem mehetünk el hogy mérgező anyagot tartalmaz. - NiMH, azaz a nikkel-metálhidrides akkumulátorok
Az előző mondat vége jelenti ennek az újabb akkumulátor típus pályafutásának kezdetét. A környezettudatosabb viselkedésnek köszönhetően az előző nikkel –kadmium akkumulátor gyártása és használata visszaszorult a mérgező kadmium használata véget. Mivel 2006-ban az EU elkezdte szabályozni a kadmiumos akkukra vonatkozó szabályokat. Ezt a környezet kímélőbb metálhidrid váltotta le és emellett még az akkumulátor kapacitása is megnövekedett 30%-kal. Tovább megyek, az akkor lehetőségekhez mérten még az akku a maximum teljesítményt produkálta egészen a gép lemerüléséig. Ráadásul a memória-effektus is sokkal gyengébb, sőt, itt nem kell havonta kisütni az akkut, elég ezt évente 3-4-szer megtenni.
De, azért teljesen boldogok itt sem lehetünk, hiszen élettartamuk rövidebb volt, mint a nikkel –kadmium akkumulátoroké, ez nagyjából a felére tendálható volt. Szóval kompromisszumot kellett kötni, hogy egy drágább akkumulátort használunk 100%-on egy évig vagy egy olcsót, nagyjából fele annyi teljesítményen két évig.Fontos szabály, hogy az NiCd akkumulátor tölthető NiMH-s töltőve, azonban fordítva tilos, még abban az esetben is, ha specifikációik egyébként megegyeznek. Az NiMH akkuk árát a hozzájuk tartozó bonyolult töltési algoritmussal alapján funkcionáló töltőegység drágítja meg. Továbbá, ha egy szabályt soha nem hagyhatunk figyelmen kívül az NiMH akkumulátor esetében, mégpedig, hogy az akkut tilos túltölteni. Ha mégis megtesszük az energiatároló berendezésünk használhatatlan lesz az elektrolitok kikristályosodásának következtében. Levonható konzekvencia az NiMH akkumulátor kapcsán, hogy környezetkímélőbb, mint a korábbi változat, nagyobb kapacitással rendelkezik, ámde rövid élettartamú és a töltő is drága hozzá. -
Li-ion, azaz lítium-ion akkumulátorAz akkumulátor technológia legújabb generációját a lítium-ion akkumulátorok jelentik. A nikkeles változatok ideje leáldozott, melyre az is bizonyíték, hogy a legnagyobb szerszámgyártók is áttértek a lítium-ion akkumulátorgyártásra és használatára. Ez ugyanis azt jelenti, hogy fokozatosan elfognak tűnni a nikkeles akkuk a boltok polcairól és az egyetlen típus a lítiumos akkumulátor lesz.A lítium ion technológiás akkumulátorok fejlődése még közel sincsen a csúcson, hiszen minden gyártó igyekszik még tökéletesebbre fejleszteni, hogy termékeik a konkurencia produktumainál még erősebbek, tartósabbak és hatékonyabbak legyenek.Ellentétben a régebbi nikkeles változatokkal, itt a felépítésből és működési elvből adódóan, nem kell tartósa 100%-ig tölteni, mert inkább ártunk vele, mint használunk. A korszerű lítium akkumulátorok leszabályozással védik magukat a túltöltéstől.További előnyeihez sorolható, hogy bármikor rádugható a töltőre, nem kell megvárni a teljes lemerülést. Ezen akkumulátor esetében nem arra kell figyelni, hogy teljesen merítsük le, hanem pont az ellentettjére, hogy minél kevesebbszer merüljön le teljesen.A legfőbb előnyös tulajdonsága a nagyobb kapacitás és teljesítmény és nem utolsó sorban a hosszabb élettartam. A modern fejlesztések lehetővé tették a Li-ion akkumulátorok gyors töltését is.
A legismertebb szerszámgyártó is már csak az újgenerációs akkutechnológiával gyártja gépeit
Tudj meg többet az autó akkumulátorokról
Az akkumulátor kérdés, valahogy mindig ősszel, a fagyos reggelek beköszöntével kerül előtérbe. Tavasztól őszig nincs vele gondunk, problémamentesen indítják az autót, azonban a hidegben megadják magukat.
Számos esetben találkozunk azzal, hogy a gyári akkumulátorok akár 8 évig is tökéletesen működnek, viszont a lecserélt típus már jóval 5 év alatt tönkremegy.
Az akkumulátor élettartamát sok tényező befolyásolja, mint például, hogy az autónk „csillag garázsban” tölti az estéket vagy a fűtött azonos hőmérsékletű helyen van tárolva, aztán rövidtávokra használjuk és gyakran indítózunk vagy az autó nagyobb távokat tesz meg rendszeresen kevés indítással, illetőleg hétvégi vezetők vagyunk és csupán hetente egy-két alkalommal indítjuk be vagy mindenhova autóval járunk. Láthatjuk a felsoroltakból, hogy egy akkumulátor életére mennyi minden hatással van.
Az akkumulátor töltöttségének meghatározása
Ma már jórészt csak úgynevezett gondozásmentes akkumulátorokkal találkozunk, amely azt jelenti, hogy nem kell és nem is lehet desztillált vízzel után tölteni az akkukat, ez köszönhető az energiatároló egység alacsony vízfelhasználásának. Ez olyan alacsony érték, hogy a víz gyakorlatilag kitart az akkumulátor működési időszakában és nem kell foglalkozni vele.
Az akkumulátor állapotát olykor szükséges megvizsgálni, erre speciális mérőeszközök szolgálnak, mint a multiméter vagy kapacitásmérő. Ezek az eszközök jórészt szervizek és autóelektromossági műhelyek nélkülözhetetlen eszközei.
Az olcsó multiméter terheléses vizsgálatra nem a legmegfelelőbb, mert leginkább csak a a terheletlen feszültség és a töltőfeszültség mérésére alkalmas. A multiméteres kapocsfeszültség mérés csak durva hiba kimutatására alkalmas.
Viszont amely az akkumulátor energiatároló képességét határozza meg az a kapacitásmérő. Ez egy olyan állandó áramú terhelő eszköz, amely a beállított állandó árammal kisüti az akkumulátort 10,5 V-ig és közben méri az eltelt időt. A kapott érték alapján már meghatározhatjuk az akku állapotát.
Némely esetben már egy multimétere mérés is elegendő segítség, a tekintetben, hogy szükség van-e hozzáértő, szakszerű segítségért fordulni, vagy csupán elegendő egy akkumulátor feltöltés.
A ma használatban lévő autók nagy részének az alapjáraton való töltése a nagyobb fogyasztók nélkül 13,5 V-t. Ez a szükséges minimum, azonban ha rákapcsoljuk a fényszórót vagy az ülésfűtést, akkor némileg néhány tizedet csökkenni fog, viszont ha a fordulta 1000 f/p fölé megy, jó esetben visszaáll.
A töltöttségi szintnek is vannak mutatói, amelyből megtudhatjuk, hogy még hány százalékban telített még az akkumulátorunk. Ha az akku pólusai között a mérhető feszültség 12,4 V, akkor 75%-os az akkunk, 12,2 V-nál 50%, 11, 7 alatt már dobhatjuk is el és gondoskodhatunk egy másikról. Mikor indítjuk az autót az akkumulátor feszültsége 7-8 V közé is lecsökkenhet, persze csak kis időre, a motor elindulását követően a generátor tölti az akkumulátort és a töltési feszültség pár másodperc elteltével visszaáll az eredeti értékre.
Az akkumulátornak nem tesz jót a használaton kívüli állapot, ugyanis a feltöltött akkumulátor egyfolytában veszít kapacitásából, ez lehet akár napi 1% is. Ez az önkisülés folyamat. Hogy mekkora az önkisülés mértéke, függ a környezet hőmérsékletétől. Az akku számára az ideális a 0°és +10° közötti hőmérséklet. Ezért fontos a használaton kívüli akkumulátorokat legalább havonta vagy kéthavonta feltölteni. A hosszabb ideig lemerült állapotban tartott akkuknál megindul a szulfátosodás, amely az akku tönkremeneteléhez vezet. Az akkumulátor számára a legnagyobb megterhelést az önindító okozza, így a kapacitást ennek figyelembevételével adják meg.
Előfordulhat némely esetben, hogy nem is vesszük észre, de valami meríti az akkumulátorunkat. Egy multiméter használata ezen probléma feltárásában sokat segíthet, megmérhetjük vele a nyugalmi áramfelvételt. Az egyik akusaru eltávolítását követően a multimétert a megfelelő polaritással az áram mérés állásában a saru és a kábel közé kell kötni. Majd ha a szokott módon bezárjuk az autót és pár perc elteltével a műszer többet mutat, biztosak lehetünk benne, hogy valami szívja az akkumulátort.
Ez lehet jó néhány dolog, mint a rosszul bekötött rádió vagy az állandóan világító csomagtér lámpa, amely rosszul lett bekötve vagy egyéb más meghibásodott alkatrészek. Ezeknek felkutatását jobb a rutinos szakemberekre bízni.
Egy másik gyakran felmerülő probléma az akkumulátor gyors lemerülése kapcsán, hogy a a korszerű járművekben egyre több funkció működik az autó leállított, bezárt állapotában. Felügyeleti, diagnosztikai funkciók, ellenőrzések, maga a központi zár, riasztó, esetleg utólagosan beépített eszközök produkálhatnak olyan mérvű áramfelvételt, amely pár napon belül az aksi lemerüléséhez vezet. Ha az ilyen funkciók közül esetleg valamelyik meg is hibásodik, vagy az akkumulátor állapota leromlott, a helyzet még rosszabb lehet.
Új akkumulátor beszerzése
Minél idősebb egy akkumulátor, annál nagyobb az esély a meghibásodására. Ha nem akarunk rizikózni, hogy egy hideg csípős reggel ne induljon be az autónk, célszerű még az enyhe időben felkeresni egy szakműhelyt, ahol bemérik az akkumulátort és megállapítják, hogy csere érett-e vagy sem vagy esetleg még töltéssel vagy szulfátlanító kezeléssel meghosszabbítható-e a működése.
Amennyiben az akkunk a végét járja és be kell ruháznunk egy újra tisztában kell lennünk néhány dologgal, nem csak úgy ész nélkül vásárolgatunk. Első kardinális szempont, hogy olyan méretű akut válasszunk, amely beszerelhető az autóba és figyelni kell arra is, hogy a + és a – elektróda melyik oldalra esik. Ez a csatlakozó vezetékek szempontjából fontos.
A kevésbé hozzáértőknek segítségükre vannak a szakboltokban található katalógusok, melyek az autó típusához mérten megadják, hogy melyik akkumulátorok felelnek meg. Méretbeli problémák a japán autóknál szokottt előfordulni.
Az akkumulátornak szánt helyre a gyári típusnál nagyobb kapacitással rendelkező akkut is el tudunk helyezni. A nagyobb kapacitású akkumulátor előnyösebb, mert több áramot képes tárolni. Ez azon autóknál praktikus, amelyek különösen sok elektromos fogyasztóval rendelkeznek, mint az autóhifi, riasztó vagy mélyláda stb., de azok számára is célszerű, akik csak ritkán használják az autójukat. A nagyobb kapacitás néminemű plusz költséggel jár, viszont garantált a hosszabb élettartam.
Az akku erejét az indítóáram értéke jelzi, amely százas nagyságrendű szám. Ez mutatja az akkumulátor erejét. A nagyobb indítóáram értékkel bíró akkumulátor, biztosabb indítást eredményez.
A korszerű, környezetet kevésbé károsító autók, melyek start/stop indító rendszerűek már különleges igényeket támasztanak az indító egységekkel szemben, így a hagyományos akkumulátorok nem megfelelőek. Helyettük speciális folyadékos vagy felitatott síklemezes akkumulátorokat használnak.
Az akkumulátorok, mint fentebb említésre került, ma már nem igényelnek különösebb odafigyelést és gondozást. Azonban a túlkínálat és a temérdek gyártó között nem könnyű megtalálni a számunkra ideális darabot. Megtévesztő, hogy a már „matuzsálemnek” mondható nagynevű márkák elvásárolják a kisebb cégeket és a saját márkanevük alatt dobják piacra ugyanazt a terméket vagy a fordítottja is igaz, hogy a no name márkák olykor kiemelkedően jó minőségű termékeket adnak el a vásárlóknak. Az is bevett szokássá vált, hogy a bejáratott, ismert márkák más gyártótól vásárolják az akkumulátorokat, azután saját matricájukkal értékesítik.
Így, már nem áll fenn az a szabály, hogy a régi márkanévvel ellátott akkumulátor mindenképpen kiemelkedő minőségű és egy kevésbé ismert pedig silányabb. Ami sokkal inkább jelent garanciát, hogy ha azonos márka magasabb kategóriájú, drágább termékét válasszuk. Sőt még ennél is jobb, ha kikérjük olyan szakember tanácsát, akiben megbízunk. Ha nagyáruházak polcairól emeljük le újdonsült akkumulátorunkat, bizony számolnunk kell azzal, hogy esetleg hónapok óta ott áll és nem egy frissen töltött akkumulátor tulajdonosai leszünk.